Azamara Journey viert 25-jarig jubileum

De Azamara Journey heeft onlangs haar 25-jarig jubileum op zee gevierd.
Het schip, dat plaats biedt aan 710 gasten, werd oorspronkelijk gebouwd voor Renaissance Cruises en op 24 juni 2000 opgeleverd door de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique.
In eerste instantie kreeg het schip de naam R-Six. Het maakte deel uit van een serie van acht zusterschepen die eind jaren 90 werden gebouwd voor het Amerikaanse merk.
Kort nadat het schip in de vaart kwam, stopte Renaissance Cruises met haar activiteiten. Hierdoor kwam de R-Six eind 2001 opnieuw op de markt.
Voordat het schip in 2007 werd overgenomen door Azamara Cruises, voer het onder andere voor het Spaanse Pullmantur Cruceros en de Braziliaanse reisorganisatie CVC.
Door de jaren heen is het schip grondig gemoderniseerd. Voor de start bij Azamara – dat destijds onderdeel was van de Royal Caribbean Group – onderging het schip een uitgebreide renovatie.
Meer recent, in het najaar van 2024, ging de Azamara Journey opnieuw in droogdok in Europa voor technisch onderhoud.
Tijdens dit verblijf werden onder andere de openbare ruimtes en hutten opgefrist. Daarnaast kregen de hoofdmotoren een grote onderhoudsbeurt en werd het onderwaterschip gereinigd en opnieuw geschilderd. Ook vonden er inspecties plaats van de stabilisatoren, roeren, schroeven en boegschroeven.
In 2025 staat er een zomerseizoen gepland in Noord- en West-Europa. De Azamara Journey vaart dan routes naar onder andere Scandinavië, de Britse Eilanden en de Noorse fjorden.
De cruises vertrekken vanuit diverse havens in de regio, waaronder Portsmouth (Engeland), Bordeaux (Frankrijk) en Edinburgh (Schotland).
Met een tonnage van 30.200 ton staat het schip in het najaar van 2025 ook gepland voor een seizoen in de Middellandse Zee. Vanaf november volgen cruises naar de Canarische Eilanden en Afrika.
Als onderdeel van het winterprogramma 2025-2026 biedt de Azamara Journey ook routes aan in de Indische Oceaan, met bestemmingen zoals de Seychellen, Madagaskar en Mauritius.
In 2026 keert het schip terug naar Europa voor nieuwe routes in de Middellandse Zee en Noord-Europa.
Reactie